måndag 19 januari 2009

mormorstofflor






När min mormor dog, (slutet av sommaren 1995) ärvde jag bland annat ett par väldig grällt oranga hemstickade tofflor. Jag har alltid gillat dem och använt dem mycket i hemmets hemliga vrå, de är ju så väldigt oranga, tål liksom inte dagsljus. Men modellen är verklilgen fin.

För några vintrar sedan köpte jag brun och rosa stickade mössa och vantar. Kvaliteten var inte toppen och mössan började maska upp sig själv uppifrån. Vantarna använde jag lite mer, men de har legat i lådan och tagit plats ett tag, några år, ja ni vet hur det är med överfulla lådor.

De här två omständigheterna har nu gått samman, jag stickade ett par nya mormorstofflor av den gamla upprepade mössan. Tyvärr räckte garnet bara till en toffla, så den andra har en lite mer använd look, av en upprepad vante. Egentligen inte så stor skillnad. Kommentera gärna, ska jag göra fler? Skulle ni vilja tassa runt i mormorstofflor allihop? (2009 års födelsedagspresenter?)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elin!
Skulle gärna trippa (?!) omkring i dom tofflorna. Dom påminner om tossorna jag brukar sticka, efter ett mönster jag hittade på Vasaskolan. Det är från 60-talet.
Kram Ch

Anonym sa...

De ser riktigt sökna ut, schysst idé att återanvända!

Kram Carro

Anonym sa...

De är ju helt underbart fina! Tycker absolut att du ska göra fler, tror att många skulle gilla dem massor.

Kram Therese

Elin Käll sa...

Kul att ni gillar dem. Ska sticka fler då. Tack för uppmuntran.